Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Kenniscentrum

Wat is beelddenken
Datum: 06-19-2016 Categorie: Beelddenken

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben kinderen die beelddenken een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze


Beelddenken en autisme
Datum: 06-19-2016 Categorie: Autisme

Een hele kleine groep beelddenkers “fotografeert” de lesstof. Vaak zien we dit terug bij mensen in het autistisch spectrum. Ook bij andere leerlingen. Fotograferen in plaats van visualiseren Met de leermethode ‘Ik leer anders’ maken we gebruik van visualisaties. Bijvoorbeeld: een  leerling maakt een plaatje van een dictee-woord in zijn of haar hoofd. Dit wordt


Beelddenken en ADHD / ADD
Datum: 06-19-2016 Categorie: ADHD / ADD

Deze leermethode werkt ook voor de groep leerlingen met de diagnose AD(H)D. Want zijn er mensen met ADHD-symptomen die niet in beelden denken? Onderzoek beelddenken en ADHD Een Amerikaanse ADHD specialist, George Dorry, zat samen met Linda Kreger Silverman in diverse onderzoeksteams. Beide zijn van mening dat iedereen met ADHD de voorkeur heeft voor het


Beelddenken en dyslexie
Datum: 06-19-2016 Categorie: Dyslexie

Niet elke beelddenker heeft last van dyslexie. Wel zijn er veel beelddenkers waarbij het lezen niet op gang komt. Ook blijven leerlingen vaak fonetisch schrijven (zoals je het hoort). Veel beelddenkers met een dyslexieverklaring kunnen wel taal leren door te visualiseren. Beelddenken en lezen Bij beelddenkers waarbij het leesproces niet op gang komt, is het belangrijk


Beelddenken en hoogbegaafd HB
Datum: 06-19-2016 Categorie: Hoogbegaafd HB

Veel hoogbegaafde leerlingen denken in beelden. Vaak is er sprake van een vorm van dyslexie of hebben zij moeite met het automatiseren van sommen en tafels. Door woordbeelden en tafels visueel op te slaan, kunnen zijn de lesstof wel onthouden. Naast het visualiseren van de lesstof, hebben hoogbegaafde leerlingen ook behoefte aan top-down leren. Oftwel


Beelddenken topdown leren (1 van 3)
Datum: 06-19-2016 Categorie: Topdown leren

Beelddenkers denken vanuit een totaalbeeld. De lesstof is net een grote puzzel van 1.000 stukjes. Op de voorkant van de puzzeldoos staat het voorbeeld. Maar die voorkant krijg je niet te zien op school. Elke week krijg je een paar losse stukjes van de puzzel. Een beelddenker wil juist de voorkant van de doos zien,


Beelddenken topdown leren (2 van 3)
Datum: 06-19-2016 Categorie: Topdown leren

Een beelddenker ziet een totaalbeeld en kan dit moeilijk opbouwen vanuit losse deeltjes. Hij is wel in staat om vanuit een geheel terug te beredeneren (omgekeerd leren). In het onderwijs wordt informatie altijd opgebouwd. Een bijna onmogelijke opgave voor een beelddenker. Aanleren om eerst het totaalbeeld te overzien om vervolgens terug te beredeneren om de


Beelddenken ervaringen Ik leer anders
Datum: 06-19-2016 Categorie: Ervaringen

Regelmatig vraag ik aan ouders en kinderen of ze hun ervaring willen delen op de site. Lees hier de verhalen uit de praktijk. Bart 10 jaar beelddenker en diagnose ADHD Bart is 10 jaar en zit in groep 6. In groep 4 kwamen we er achter dat hij een ernstige vorm van dyslexie heeft en


Beelddenken topdown leren (3 van 3)
Datum: 06-06-2016 Categorie: Topdown leren

Logopediste mevrouw M.J. Krabbe over beelddenken en het verwerken van informatie: Bekijken, ziften (uit elkaar trekken) en ordenen (wat zijn de verbanden vanuit de verschillende gezichtspunten). Van overtolligheden ontdoen. Vereenvoudigen (de essentie zoeken of het complicerende weglaten). Verkleinen en verscherpen, dus concreet of ‘in the mind’ handelend bezig zijn.     Voorbeeld wiskundeles op school:


Beelddenken impulsief gedrag
Datum: 04-12-2016 Categorie: Impulsief gedrag

Direct behoefte willen vervullen Ieder kind wordt geboren met een dominante rechter hersenhelft. Logisch, want de taalontwikkeling en het beredeneren komt pas op latere leeftijd. Een goed voorbeeld: een baby heeft honger. Hij gaat huilen, krijsen en met zijn armen en benen zwaaien om de aandacht van zijn moeder te krijgen. De baby stopt niet