Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Beelddenken en ADHD / ADD

Leerlingen met de diagnose ADHD denken in beelden. Zij hebben een voorkeur voor visueel lesmateriaal. Gesproken tekst wordt minder goed onthouden. Door de lesstof te visualiseren kunnen zij wel foutloos schrijven, lezen en tafels automatiseren. Deze techniek is vrij simpel en wordt uitgelegd tijdens een tweedaagse opleiding. Ouders, leerkrachten en coaches zijn van harte welkom. Meer informatie opleiding beelddenken Ik leer anders.

beelddenken ADHD

Leerlingen met ADHD hebben een voorkeur voor visueel lesmateriaal.

ADHD in de klas

Kinderen met ADHD hebben regelmatig last van maag- en darmklachten. Dit wordt vaak veroorzaakt door stress en/of overprikkeling. Deze leerlingen ‘ontploffen’ thuis na schooltijd of ze laten in de klas gedragsproblemen zien. Wat is de beste plek om in de klas te zitten? Dichtbij de docent, vlak naast de deur, ergens achterin? De praktijk heeft uitgewezen dat leerlingen met ADHD, het liefst achterin de klas zitten met hun rug naar de muur. Dat geeft hen een govoel van veiligheid en overzicht.

Drie doelgroepen ADHD in de DSM-V diagnostiek

Wat zie je in het ADHD-brein met een (Q)EEG-scan?

  1. ADHD overwegend onoplettend (oude ADD) – onderactivatie
  2. ADHD overwegend impulsief – overactivatie
  3. ADHD com – combinatie van bovenstaande types

Veel beelddenkers hebben ADHD-symptomen of misschien een diagnose. Je kunt drie types ADHD in een breinmeting onderscheiden. Je kunt daardoor zelfs vooraf bepalen bij welke groep medicatie wel of niet zal werken. Je kunt ook klachten, overprikkeling en stress voorkomen door de omgeving aan te passen en te oefenen met de ademhaling (hartcoherentie). We nemen een kijkje in deze unieke breinen tijdens de tweedaagse opleiding ‘Grip op gedrag’. Meer informatie.

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR DE VERGROTING.

 

pijl stijlelement