Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Voorbereidend lezen: opleiding Logolezen©

Voor logopedisten, orthopedagogen en leerkrachten groep 1, 2 en 3.

Wanneer voorbereidend lezen moeizaam verloopt in groep 1 en 2, gaan er bij de meeste leerkrachten en logopedisten alarmbellen af. Deze kinderen moeten in groep 3 extra in de gaten gehouden worden of langer blijven kleuteren. Vaak zijn dit leerlingen met TOS, ASS en/of ADHD met een zwak verbaal werkgeheugen. De hoogte van het IQ maakt daarbij niet uit. Het verbaal werkgeheugen wordt bepaald door de breinwerking. Tijdens de tweedaagse opleiding gaan we uitgebreid in op de verschillende breintypes.

‘Ieder nadeel heeft z’n voordeel.’

Kinderen met een zwak verbaal werkgeheugen hebben meestal wel een gemiddeld tot hoog visueel-ruimtelijk werkgeheugen. Door woordbeelden visueel op te slaan, komen zij wel tot lezen. Met Logolezen kun je snel passend lesmateriaal maken voor groep 1, 2 en 3 waarbij de leerling grotendeels zelfstandig kan werken.

Wanneer we de reguliere methodes durven los te laten en tijdig overstappen naar Logolezen, voorkom je faalangst en frustratie bij kinderen met een verhoogde kans op dyslexie. Ze ervaren direct succes en kunnen zo meekomen in het onderwijssysteem. En Logolezen is leuk voor jonge leerlingen. Je maakt met een druk op de knop, gepersonaliseerde beeld-pakketten, memorykaartjes, pdf-werkbladen en spelletjes voor je leerling.

Hoogbegaafde leerlingen

Naast leerlingen met een achterstand, zien we ook hoogbegaafde kleuters die zichzelf leren lezen met behulp van woordbeelden. Soms lukt het lezen in groep 3 niet meer omdat ze dan moeten hakken-en-plakken volgens de reguliere lesmethodes. Deze leerlingen kunnen direct starten met Logolezen met de spellingswoordjes van groep 3.

Inhoud opleiding

  • uitleg breinwerking en leerstijlen
  • leesonderwijs en logopedische behandeling aanpassen aan leerstijl
  • voorbereidend lezen (3 niveaus)
  • meetinstrument: persoonlijke leeslijst (aantal woorden kunnen lezen)
  • fonologische articulatiestoornis (verstaanbaarheid)
  • woordenschat
  • zinsbouw
  • cijferbegrip en tellen
  • abstracte begrippen (kleuren, voorzetsels)
  • verbaal en visueel werkgeheugen
  • concentratieproblemen, werktempo en dubbeltaken
  • hoge prikkelverwerking (HSP)
  • gedrag: gebrek aan remming, boosheid en verdriet
  • demonstratie breinmeting (5 minuten) in de zaal

We werken tijdens de opleiding met een stappenplan om de lesstof gestructureerd aan te bieden. Je krijgt een kant-en-klaar lespakket aangereikt, inclusief een jaaraccount voor het online programma. We gaan aan de slag met leuke en leerzame werkvormen. Neem je laptop mee, we brengen alles direct in praktijk.

De opleiding wordt gegevens door Agnes Oosterveen en Jildu van Duijvenvoorde. Jildu is logopediste en vertelt vanuit de praktijk. De opleiding is CRKBO-geregistreed, heeft het NRTO-keuromerk en kan worden bekostigd vanuit het STAP-budget.

Datum, locatie en kosten

Maandag 20 en dinsdag 21 maart 2021 in Zoetermeer
Kosten 620 euro inclusief lesmateriaal, jaaraccount online programma, koffie/thee en lunch.

STAP-budget opleiding Logolezen

De opleiding komt in aanmerking voor 1.000 euro subsidie van de overheid voor het volgen van een beroepsopleiding (voor iedereen vanaf 18 jaar tot AOW-leeftijd). Lees hier hoe je het STAP-budget kunt aanvragen.

Voorbereidend lezen

Voorbereidend lezen

Kinderen met TOS, ASS, HB en ADHD hebben een verhoogde kans op dyslexie. Op jonge leeftijd zien we dat processen als auditieve analyse en synthese moeizaam verlopen. Deze leerlingen leren vanuit een vaste structuur, zij zien en lezen woorden als logo’s. Oftewel woord-beelden. 

Het lespakket Logolezen bestaat uit drie niveaus en een persoonlijke leeslijst. In het computerprogramma staan veel kant-en-klare modules. Je maakt tijdens de opleiding ook zelf lesmateriaal, afgestemd op de leerstijl, interesse en het niveau van de leerling. 

Je maakt met een druk op de knop gepersonaliseerde:

  • beeldpakketten
  • memorykaartjes
  • pdf-werkbladen
  • online spelletjes

Voorbereidend lezen

  • Niveau bepalen met persoonlijke leeslijst
  • Niveau 1 Woordbeelden lezen / (her)kennen
  • Niveau 2 Woordbeelden oefenen
  • Niveau 3 Woordbeelden schrijven
  • Werkbladen maken
  • Online spelletjes maken
  • Zinsbouw: korte zinnen maken met kaartjes
  • Meetinstrument: persoonlijke leeslijst (aantal woorden kunnen lezen)

Niveau 1. Woordbeelden zien, luisteren naar de uitspraak en zelf uitspreken.

2. Start met oefenen: woordbeelden (her)kennen en overtypen

Niveau 3. Start met schrijven: dictee en typen.

De drie niveaus zien we ook terug in de werkbladen, memorykaartjes en online spelletjes.

1. Woordbeelden bekijken: we zoeken dezelfde woordbeelden bij elkaar. Daarbij maken we altijd gebruik van een spiekplaatje voor het begrip.
2. Nu krijgt je alleen een plaatje, herken jij het woordbeeld wat erbij hoort?
3. Nu gaan het woordbeeld lezen en zoeken daar het juiste plaatje bij.

Memory-kaartjes maken van (zelfgemaakte) beeldpakketten.

Werkbladen maken op 3 niveaus

Maak zelf online spelletjes in 3 niveaus voor op de tablet of pc.

Je kunt themakaartjes printen van ieder beeldpakket (ook zelfgemaakte pakketten) om te vergelijken of korte zinnen te maken.

Fonologische articulatiestoornis

Van kinderen met fonologische articulatieproblemen is ook bekend dat er een verhoogde kans is op dyslexie. Zij worden vaak doorverwezen naar logopedie. Bij deze problematiek maken logopedisten vaak gebruik van visualisaties met behulp van plaatjes of materiaal. Door ook het woordbeeld toe te voegen, zien kinderen van 4 of 5 jaar oud, dat het rijtje woorden met dezelfde klank begint. In de methode Logolezen combineren we het plaatjes, gesproken tekst én het woordbeeld. Zo wordt het beter onthouden.

Automatiseren

Als het voorbereidend lezen lastig is, zijn er ook vaak problemen met het automatiseren van cijfers en abstracte begrippen.

  • Cijfers, tellen en getalbegrip
  • Rekenen plus en min tot 10
  • Bewegend leren met de rekenmat
  • Telwoorden in zinsbouw
  • Lol met cijfers
  • Kleuren
  • Voorzetsels

Passend lesmateriaal met een druk op de knop.

Werkgeheugen en de breinwerking

Ons denkvermogen wordt aangestuurd vanuit de prefrontale cortex. Deze hogere cognitieve functies meten we op het voorhoofd, ook wel executieve functies genoemd. Je breinactivatie bepaalt mede je werkgeheugen leervermogen.

Breinmeting 5 minuten

3 tpes ADHD

Tijdens een breinmeting van 5 minuten zie je of de breinactivatie toeneemt. Wanneer dit niet het geval is, kan de leerling concentratieproblemen ervaren, last hebben met het uitvoeren van dubbeltaken en een vertraagd werktempo. Vaak worden dit als aparte problemen benoemd, terwijl het allemaal terug te herleiden is naar de breinwerking. In de piramide van cognitieve functies zien we de samenhang tussen: 

  • alertheid
  • selectieve aandacht (concentratie)
  • langdurige focus
  • dubbeltaken
  • werkgeheugen

Hoge prikkelverwerking (HSP)

Hooggevoelige leerlingen hebben moeite met het negeren van omgevingsprikkels. Dit zien we terug in een breinmeting en kan overprikkeling, stress of angst veroorzaken. Deze gevolgen beïnvloeden de leerprestaties. We kijken naar praktische oplossingen en hoe we het brein kunnen trainen met cognitieve trainingssoftware.

Opleiding Logolezen