Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Neurofeedback bij ADHD

In veel landen maken ze eerst een EEG-scan om te kijken welk type ADHD iemand heeft. In Nederland werken we voornamelijk met de vragenlijsten uit de DSM-V.

Wij zeggen daarentegen: Meten is weten. Een breinmeting verklaart vaak direct het gedrag, de leerstijl en onderbouwt de hulpvraag. Pas dan kunnen we op zoek naar de juiste oplossing.

Lees eerst de uitleg over de breintoestanden of bekijk de film Wat is neurofeedback?

ADHD type 1 overwegend onoplettend (oude ADD) – paars
ADHD type 2 overwegend impulsief en hyperactief – rood
ADHD type 3 combinatie – paars/rood

3 typen ADHD in een EEG

Breinmeting

Tijdens een breinmeting in rust, heeft de grootste groep mensen in Nederland, remming in het brein. Dit is de gele kleur. Omdat je de ogen open hebt en daardoor informatie verwerkt, kan er ook wat activatie zichtbaar zijn. Dit is de groene kleur.

Mensen met ADHD hebben een andere breintoestand in rust. Dit zien we tijdens een breinmeting. In onderstaande normaal-curve is dit slechts een klein percentage. Deze mensen hebben geen remming in het brein, maar onder- of overactivatie. Een combinatie van beide kan ook: paars-rood. Deze breintoestanden zijn niet tijdelijk, maar horen bij de persoon. Dit noemen we een eigenschap. Vaak is dit genetisch bepaald (erfelijk).

Paars = onderactivatie
Geel = remming
Groen = activatie
Rood = overactivatie

Breinmeting in rust

Remming: eerst denken dan doen

Je hebt remming nodig, de gele kleur, om eerst te kunnen denken voordat je iets doet. Bij gebrek aan remming, ontstaat impulsief en/of ongecontroleerd gedrag. Mensen met standaard overactivatie in het brein, zijn van nature impulsief en hyperactief (ADHD type 2 overwegend impulsief). Bij mensen met onderactivatie (ADHD type 1 overwegend onoplettend), wordt de impulsiviteit slecht of niet geremd door de onderactivatie. Dit laatste klinkt tegenstrijdig: impulsief gedrag door onderactivatie. Dit betekent dus simpelweg een gebrek aan remming.

ADHD en concentratieproblemen

Concentratieproblemen zijn het gevolg van een slechte focus. Je hebt activatie (groen) nodig om je te kunnen concentreren en dus te kunnen leren. Bijvoorbeeld in een drukke omgeving is een goede focus extra belangrijk. Bekijk de groene koker in onderstaand plaatje. Je ziet alleen je boek en sluit de rest van de wereld buiten. Medicatie als methylfenidaat (bijvoorbeeld Ritalin), verlaagt de onderactivatie (paars) en verhoogt de activatie (groen). Zo kun je de concentratie verbeteren. Je kunt het brein ook zelf trainen met neurofeedback voor een betere focus. Ten slotte leren we iedere dag met blijvend resultaat. Bijvoorbeeld fietsen verleer je ook niet meer.

Concentratie (focus) is groen

ADHD en gelijktijdige taken

Als de focus slecht is, kosten gelijktijdige taken vaak teveel energie. Denk aan een moeilijk dictee in een druk klaslokaal, alle prikkels komen tegelijkertijd binnen, waarbij schrijven ook veel energie kost door aansturing van de fijne motoriek. Net als bij een oude computer met te weinig werkgeheugen, lopen alle processen traag. Sluit 3 van de 4 programma’s en die ene taak gaat vlotter. Vervang bijvoorbeeld aan elkaar schrijven, door los te schrijven of te typen. Maak de omgeving prikkelvrij. Zorg bij beelddenkers voor passend lesmateriaal, enz.

Leerstijl ADHD

Veel leerlingen met ADHD hebben baat bij de leermethode Ik leer anders. Met name de mensen met onderactivatie in het brein leren vanuit vaste beelden en kunnen lesmateriaal visualiseren. In de volksmond noemen we dit beelddenkers. Het reguliere lesmateriaal sluit niet aan bij deze breinen. We horen dan ook vaak: Het zit er wel in, maar komt er niet uit. Door de lesstof te vertalen, kunnen ze de lesstof wel direct begrijpen en onthouden. Dit leer je tijdens de tweedaagse opleiding Ik leer anders voor ouders, leerkrachten, coaches, logopedistes enz. We werken met een werkboek en online computerprogramma om de leerachterstand in te halen.

Bekijk het filmpje: Wat is beelddenken.

Wetenschappelijk onderzoek neurofeedback bij ADHD

De effecten van neurofeedback (30-40 sessies) bij ADHD blijken even goed of nog beter te zijn dan de effecten van medicatie. Dit is wetenschappelijk aangetoond in een studie onder 500 kinderen. De klachten, met name onoplettendheid en hyperactiviteit, namen af. Ook na een half jaar na de neurofeedbacktraining. Deze verbeteringen bleken vooral samen te hangen door het verminderen van de onderactivatie (paars) in het brein.

Neurofeedback therapie ADHD

Wil je ook een breinmeting en je brein trainen met neurofeedback? Dat kan gewoon thuis. Opleidingscentrum Ik leer anders heeft samen met neurowetenschapper Björn Crüts de Brainmarker ontwikkeld. Kijk voor meer informatie over Neurofeedback therapie thuis op www.brainmarker.com.

Opleiding Trainer Neurofeedback

Wil jij zelf een breinmeting kunnen maken en neurofeedback aanbieden binnen je praktijk of organisatie? Bekijk de opleiding Therapeut Neurofeedback.