Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Tweedaagse opleiding Grip op gedrag

Voor ouders, kindercoaches, leerkrachten, gedragsspecialisten, (jeugd)hulpverleners, psychologen, orthopedagogen, loopbaancoaches, enz.

Als we het brein, lichaam en de omgeving beter op elkaar afstemmen, verandert het gedrag. Tijdens de opleiding leer je hoe je gedragsproblemen kunt analyseren en aanpakken op alle drie de niveaus. We werken met een dashboard, stappenplan en brein-encyclopedie. Naast de theorie behandelen we veel casuïstiek. Je kunt zelf ook een casus inbrengen. Na deze twee dagen kun je kinderen, jongeren en volwassenen coachen. De werkvormen zijn direct toepasbaar in je (kindercoach-) praktijk, het klaslokaal of in je thuissituatie.

De opleiding wordt gegeven door Agnes Oosterveen, opleidingscentrum Ik leer anders en Björn Crüts, neurowetenschapper en ontwikkelaar medische EEG-apparatuur.

Gedrag: brein, lichaam en omgeving functioneren als één systeem.

 

Brein-encyclopedie

Tijdens de opleiding maken we (Q)EEG-breinmeting in de zaal. Het type brein verklaart vaak direct de klachten en het gedrag, maar ook de unieke capaciteiten van een persoon. Met inzicht in het brein, kunnen we de hulpvraag beter onderbouwen. We werken daarom met een brein-encyclopedie. Alle apparatuur is medisch gekeurd en de lesstof wetenschappelijk onderbouwd. Het lesmateriaal wordt uitgelegd in beelden en begrijpelijk taalgebruik. Je hebt geen specifieke voorkennis nodig.

Klachten zichtbaar in het brein.

Arousal-valence-model met brein-toestanden gekoppeld aan gedrag. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten.

  • Concentratieproblemen vs creativiteit (beelddenken)
  • Impulsiviteit en/of hyper-gedrag
  • Stress, angststoornis, burn-out of depressie
  • HSP (hoogsensitief)
  • Autisme (ASS), hoge prikkelverwerking en inlevingsvermogen (spiegelneuronen)
  • Drie groepen ADHD in de DSM-V diagnostiek
  • Eigen casus

Data  voorjaar 2020

Vrijdag 6 en 13 maart 2020, Den Haag (VOL)
Maandag 11 en dinsdag 12 mei 2020 in Monster (VOL)

Data na juni i.v.m. maatregelen corona

Donderdag 4 en vrijdag 5 juni 2020, Rijssen (Twente)
Maandag 22 en dinsdag 23 juni 2020, Monster (bij Den Haag)
Maandag 28 en dinsdag 29 september 2020, Rijssen (Twente)
Maandag 5 en dinsdag 6 oktober 2020, Monster (bij Den Haag)
Kosten 485 euro voor twee dagen, inclusief lesmateriaal, koffie/ thee en buffet lunch.

Programma

Deel 1. Theorie

Wat is gedrag en hoe ontstaan gedragsproblemen?

  1. Gedrag is het reageren van een lichaam op de omgeving.
  2. Brein-toestanden bepalen de heftigheid van een reactie.
  3. We leren vanuit geheugen. Een emotie wordt bewust bedacht maar onbewust opgeroepen in nieuwe soortgelijke situatie.
  4. Mensen kunnen scenario’s bedenken voor het verleden, heden en de toekomst die het gedrag beïnvloeden.

Niveau 3 en 4 van het gedragsmodel zijn het uitgangspunt bij cognitieve therapie. Tijdens de opleiding Grip op gedrag bekijken we het gedrag op alle vier de niveaus. We zien dat veel gedragsproblemen al op niveau 1 en 2 kunnen worden opgelost.

Hoe werken het brein, lichaam en de omgeving samen als één systeem?

  • Het brein
    Anatomie en functie.
    Verschillende breintoestanden: onderactivatie, remming, activatie en overactivatie.
    Invloed breintoestand op gedrag.
    Afwijkende breintoestanden en ziektebeelden.
    Invloed medicatie en neurofeedback.
  • Het lichaam
    Kenmerken fysiek, houding, bewegen, stress, hartcoherentie met ademhaling.
  • De omgeving
    Voorkeur structuur of wanorde.

Een persoon op zichzelf heeft geen problemen.
Problemen ontstaan op het niveau van interactie.

We bekijken de losse systemen van het brein, lichaam en de omgeving. Bepalen de interactie en pakken de (gedrags)problemen bij de kern aan.

Deel 2. Praktijk

  • Brein-encyclopedie
    Klachten en gedragsproblematiek: omschrijving gedrag, brein, lichaam en omgeving
  • De Kleurenklas
    Leerlingen met bijzondere breinen en herkenbaar afwijkend gedrag in de klas.
    Tips en tricks voor de Kleurenklas, inclusief plattegrond klaslokaal
  • Aanpak (gedrags-)problemen: stappenplan en werkdocument (gedrag niveau 1 t/m 4)
  • Bespreken van eigen casuïstiek

 

De Kleurenklas: een leerling met onderactivatie (paars) in het brein heeft behoefte aan structuur. Overactivatie (rood) houdt van improviseren.

 

Praktisch

De opleiding Grip op gedrag is gericht op de praktijk. Met een digitale test kun je het profiel bepalen voor je kind en/of cliënt. Zo bekijken we per casus het gedrag, brein, lichaam en omgeving. Kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Daarbij is zelfinzicht belangrijk.

Aanvulling: opleiding Therapeut Neurofeedback

Na het volgen van de opleiding Grip op gedrag, kun je deelnemen aan de opleiding Therapeut Neurofeedback. Bij deze opleiding krijg je EEG-apparatuur. Je kunt dan ook breinmetingen aanbieden in je praktijk, klaslokaal of thuis op de bank. Vervolgens kun je met dezelfde apparatuur neurofeedback trainen. Meer informatie: Opleiding Therapeut Neurofeedback.