Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Tweedaagse opleiding Grip op gedrag

Voor ouders, kindercoaches, leerkrachten, gedragsspecialisten, (jeugd)hulpverleners, psychologen, orthopedagogen, loopbaancoaches, enz.

Corona nieuws: Wij houden een maximum aantal deelnemers aan zodat we de afstand van 1,5 meter kunnen garanderen in de zaal.

Als we het brein, lichaam en de omgeving beter op elkaar afstemmen, verandert het gedrag. Tijdens de opleiding leer je hoe je gedragsproblemen kunt analyseren en aanpakken op alle drie de niveaus. We werken met een dashboard, stappenplan en brein-encyclopedie. Naast de theorie behandelen we veel casuïstiek. Je kunt zelf ook een casus inbrengen. Na deze twee dagen kun je kinderen, jongeren en volwassenen coachen. De werkvormen zijn direct toepasbaar in je (kindercoach-) praktijk, het klaslokaal of in je thuissituatie.

De opleiding wordt gegeven door Agnes Oosterveen, opleidingscentrum Ik leer anders en Björn Crüts, neurowetenschapper en ontwikkelaar medische EEG-apparatuur.

Gedrag: brein, lichaam en omgeving functioneren als één systeem.

 

Brein-encyclopedie

Tijdens de opleiding maken we (Q)EEG-breinmeting in de zaal. Het type brein verklaart vaak direct de klachten en het gedrag, maar ook de unieke capaciteiten van een persoon. Met inzicht in het brein, kunnen we de hulpvraag beter onderbouwen. We werken daarom met een brein-encyclopedie. Alle apparatuur is medisch gekeurd en de lesstof wetenschappelijk onderbouwd. Het lesmateriaal wordt uitgelegd in beelden en begrijpelijk taalgebruik. Je hebt geen specifieke voorkennis nodig.

Klachten zichtbaar in het brein.

Arousal-valence-model met brein-toestanden gekoppeld aan gedrag. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten.

  • Concentratieproblemen vs creativiteit (beelddenken)
  • Impulsiviteit en/of hyper-gedrag
  • Stress, angststoornis, burn-out of depressie
  • HSP (hoogsensitief)
  • Autisme (ASS), hoge prikkelverwerking en inlevingsvermogen (spiegelneuronen)
  • Drie groepen ADHD in de DSM-V diagnostiek
  • Eigen casus

Data  voorjaar 2020

Vrijdag 6 en 13 maart 2020, Den Haag (VOL)
Maandag 11 en dinsdag 12 mei 2020 in Monster (VOL)

Data na juni i.v.m. maatregelen corona

Donderdag 4 en vrijdag 5 juni 2020, Rijssen (VOL)
Maandag 22 en dinsdag 23 juni 2020, Monster (VOL)
Maandag 28 en dinsdag 29 september 2020, Rijssen (VOL)
Maandag 5 en dinsdag 6 oktober 2020, Monster (bij Den Haag)
Maandag 23 en dinsdag 24 november 2020, Rijssen
Maandag 19 en dinsdag 20 april 2021, Rijssen
Kosten 485 euro voor twee dagen, inclusief lesmateriaal, koffie/ thee en buffet lunch.

Programma

Dag 1. Theorie

Hoe werken het brein, lichaam en de omgeving samen als één systeem?
Wat is gedrag en wat veroorzaakt (gedrags)problemen?

  1. Gedrag is het reageren van een lichaam op de omgeving.
  2. Brein-toestanden bepalen de heftigheid van een reactie.
  3. We leren vanuit geheugen. Een emotie wordt bewust bedacht maar onbewust opgeroepen in nieuwe soortgelijke situatie.
  4. Mensen kunnen scenario’s bedenken voor het verleden, heden en de toekomst die het gedrag beïnvloeden.

Niveau 3 en 4 van het gedragsmodel zijn het uitgangspunt bij cognitieve therapie. Tijdens de opleiding Grip op gedrag bekijken we het gedrag op alle vier de niveaus. We zien dat veel gedragsproblemen al op niveau 1 en 2 kunnen worden opgelost.

Het brein

Anatomie en functie.
Verschillende breintoestanden: onderactivatie, remming, activatie en overactivatie.
Werking verschillende medicatie.
Uitleg breintraining.

Het lichaam

Kenmerken van het lichaam: houding, stress, hartcoherentie en ademhaling.
Behoefte fysieke beweging per breintype.

De omgeving

We bekijken of het brein in de huidige omgeving past. Hierbij maken we gebruik van de omgevingscurve. De breintoestand bepaalt de behoefte: gestructureerde omgeving (geheugen) tegenover wanorde (improviseren).

Dag 2 De praktijk

Brein-encyclopedie: omschrijving gedragsproblematiek, brein, lichaam en omgeving.
(Eigen) casuïstiek analyseren met de Brainmarker Balance Scale (BBS). De BBS is een tool om gedragsproblemen inzichtelijk te maken en aan te pakken.
Stappenplan: werkdocument gedrag invullen (niveau 1 t/m 4).
De Kleurenklas: leerlingen met bijzondere breinen en herkenbaar afwijkend gedrag in de klas. Tips en tricks voor de Kleurenklas, inclusief plattegrond klaslokaal.

De Kleurenklas: een leerling met onderactivatie (paars) in het brein heeft behoefte aan structuur. Overactivatie (rood) houdt van improviseren.

Praktisch

De opleiding Grip op gedrag is gericht op de praktijk. Met een digitale test kun je het profiel bepalen voor je kind en/of cliënt. Zo bekijken we per casus het gedrag, brein, lichaam en de omgeving. Daarbij maken we gebruik van praktisch lesmateriaal om gedrag te analyseren en uit te leggen aan je cliënt, leerling, zoon of dochter. Zie onderstaande foto: links de Brainmarker Balance Scale (BBS) en rechts de omgevingscurve gekoppeld aan het breintype. Kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Daarbij is zelfinzicht belangrijk.

 

Praktisch lesmateriaal: links: de Brainmarker Balance Scale (BBS) en rechts de omgevingscurve gekoppeld aan het breintype. Klik op de foto voor een vergroting.

Aanvulling: opleiding Therapeut Neurofeedback

Na het volgen van de opleiding Grip op gedrag, kun je deelnemen aan de opleiding Therapeut Neurofeedback. Je krijgt dan vrijstelling voor het onderdeel neuro-educatie (Grip op gedrag) en betaalt 735 euro in plaats van 1.200 euro. Bij deze opleiding krijg je EEG-apparatuur. Je kunt dan ook breinmetingen aanbieden in je praktijk, klaslokaal of thuis op de bank. Vervolgens kun je met dezelfde apparatuur neurofeedback trainen. Meer informatie: Opleiding Therapeut Neurofeedback.