Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Opleiding Grip op gedrag door inzicht in het brein

  1. ADHD 3 types (DSM-V diagnostiek), impulsiviteit en concentratieproblemen

  2. Stress en burn-out (ook bij Cito en examens)

  3. HSP, hoge prikkelverwerking zichtbaar in een (Q)EEG-scan

  4. Autisme en spiegelneuronen, ASS

Hoe werken de neuronen in je brein? Waar komen de klachten nu daadwerkelijk vandaan? Een (Q)EEG en stressmeting in de zaal bieden inzicht om tot de juiste aanpak te komen. Je krijgt fysieke oefeningen (hartcoherentie) en praktische werkvormen tijdens deze interactieve opleiding.

Voor ouders, coaches, leerkrachten, (jeugd)hulpverleners, psychologen, orthopedagogen, enz.

EEG-meting van de hersenactiviteit

De hersenen bestaan uit miljarden zenuwcellen die met elkaar communiceren via stroompjes. Deze elektrische signalen meten we aan de buitenkant van het hoofd met een (Q)EEG-scan. We kijken hoe het brein reageert in verschillende situaties. We kunnen activatie, overactivatie, onderactivatie of remming onderscheiden in het brein. Dit beeld verklaart vaak direct de klachten. Vervolgens kan de juiste aanpak worden bepaald.

Drie doelgroepen ADHD in de DSM-V diagnostiek

Wat zie je in het brein met een (Q)EEG-scan?

  1. ADHD overwegend onoplettend (oude ADD) – onderactivatie
  2. ADHD overwegend impulsief – overactivatie
  3. ADHD com – combinatie van bovenstaande types

Concentratieproblemen

We bekijken de verschillende types ADHD in het brein. Dit geeft de leerling of cliënt inzicht. Daardoor leren ze zichzelf beter te begrijpen. Als je veel aandacht hebt voor je omgeving, kun je je slecht concentreren. Ongeveer 80% van de mensen met ADHD voelen hun omgeving extra sterk door onderactivatie in het brein. Dit zorgt ook voor creativiteit. We bespreken de werking van medicatie om de concentratie te verbeteren (methylfenidaat). Bij ADHD type 2 overwegend impulsief werkt deze medicatie niet of averechts door de overactivatie in het brein.

Aandacht voor de omgeving staat haaks tegenover concentratie.

Stress, angsten en burn-out

Bij langdurige stress zien we tijdens een hersenmeting overactivatie in allerlei gebieden in de hersenen. Bij het uitvoeren van een stressvolle taak maar ook tijdens rust. Stress is gezond als het een functie heeft. Binnen enkele minuten moet het lichaam zich herstellen en rustig worden. Bij mensen met voortdurende stress, blijft het lichaam in de stress-modus. Dit kost heel veel energie en is ongezond. Bijkomende klachten zijn vaak buikpijn, slaapproblemen, spierspanning, spanningshoofdpijn en/of angstgevoelens. Uiteindelijk kan dit resulteren in een burn-out.

Hartcoherentie

Tijdens stress, meten we een hoge ademhaling in combinatie met een snelle hartslag. De leerling of cliënt leert zelf zijn of haar stress-profiel te herkennen en terug te brengen naar rust. Hierbij gebruiken we de hartcoherentie. We voeren een stress-meting uit in de zaal.

Tijdens de training oefen je in groepjes hoe je de hartcoherentie positief kunt beïnvloeden. Het effect is meetbaar en zichtbaar op een scherm. Met de leerling of cliënt heb je geen apparatuur nodig om hetzelfde effect te bereiken.

Hoge prikkelverwerking (HSP)

Hoogsensitieve mensen reageren op alle omgevingsprikkels, zowel visueel, lichamelijk, geluid enz. Dit komt vanuit het reptielenbrein wat ons van oudsher probeert veilig te houden. Dit kan stress en maar ook angsten veroorzaken.

Stress bij Cito en examens

Stress kan ook worden veroorzaakt door Cito- of examenvrees. Stress beïnvloedt de concentratie negatief. Het oefenen van de hartcoherentie heeft direct effect op je gemoedstoestand en eindcijfer.

Autisme en spiegelneuronen

De één reageert wel op emoties van de ander, de ander registreert deze activiteit anders in het brein door het ontbreken van spiegelneuronen. Dit zie je in een EEG-scan.

Juiste aanpak

Met inzicht in het brein, kunnen we de hulpvraag onderbouwen. We weten nu wat de oorzaak en/of behoefte is achter het gedrag. Als de onderste lagen van het brein problemen veroorzaken, kun je je niet goed ontwikkelen.

Programma Grip op gedrag

We nemen eerst een kijkje in het brein. Voor degene die nieuwsgierig is, sturen we vooraf 5 korte filmpjes om de lesstof verder uit te diepen. Tijdens de opleiding wordt de lesstof uitgelegd in simpel taalgebruik, in combinatie met beeldmateriaal.

  • Hoe werken de neuronen in je brein
  • Wat meten we in het brein, verschillende hersengolven
  • Overactivatie, onderactivatie of remming in het brein bij:
    ADHD, impulsiviteit en concentratieproblemen
    Stress, slaapproblemen, angsten en burn-out
    Hoge prikkelverwerking
  • Drie breinen (reptielen-, zoogdieren- en mensenbrein)

Impulsiviteit, aandacht, concentratie, stress en angst meten we aan de voorkant van het hoofd (frontaal).

1. Reptielenbrein: Primaire biologische behoeften en bestaanszekerheid

Het reptielenbrein zorgt voor onze overleving. Alleen draait dit overlevingssysteem overuren in deze drukke maatschappij. Een te hoge prikkelverwerking resulteert in stress en uitputting. We bespreken de behoefte aan veiligheid en laten zien hoe je terug komt in je parasympatisch systeem (rust). We behandelen het bioritme en de slaappatronen. Bijvoorbeeld 25% van de mensen met een ADHD-brein, heeft seizoensgebonden moeheid en/of depressie. Uiteindelijk moet je weer voldoende energie krijgen, om de dingen te doen waar je blij van wordt.

2. Zoogdierenbrein: Sociale contacten en emotie

Vanuit het reptielenbrein reageren mensen impulsief met vlucht- of vechtgedrag. Deze impuls wordt onvoldoende onderdrukt in het brein. Dit is zeer herkenbaar bij ADHD. Het gevoel van ‘ontploffen’. Bijbehorende emoties worden aangestuurd vanuit het zoogdierenbrein. Hoe voorkom je dat de situatie escaleert? Hoe reset je jezelf zodat je over kunt gaan op mondelinge communicatie?

Je leert hoe jouw kind of cliënt een stress-situaties onder controle kan krijgen. Na de eerste biologische reactie gebruiken we de hartcoherentie om rustig te worden. We rekken tijd door standaard te antwoorden. Daardoor schieten we niet opnieuw in de emotie. De training bestaat uit het herkennen van je triggers, oefenen van de hartcoherentie en communicatieve vaardigheden. De diverse communicatie-kaartjes ontvang je als pdf-bestanden zodat je ze onbeperkt kunt gebruiken. Alle materialen zijn verkrijgbaar voor kinderen en voor volwassenen.

 

 

3. Mensenbrein: Erkenning en waardering

Als je weet hoe je brein werkt, kun je de juiste keuzes maken. Ook ben je minder streng voor jezelf en zal je minder snel faalangst voelen. Tenslotte faal je niet, jouw brein reageert nu eenmaal anders. Misschien ben je hoogsensitief en creatief, dan zal je een andere carrière of hobby kiezen dan iemand die heel rechtlijnig is en behoefte heeft aan structuur. Waar word je echt blij van? We gaan dit onderzoeken aan de hand van een inspirerende werkvorm. Deze tools krijg je ook mee voor het thuisfront, je leerling of cliënt.

“Als jouw brein niet in de omgeving past,
krijg je klachten.”