Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Opleiding Grip op gedrag door inzicht in het brein

  1. Beelddenken, concentratieproblemen en creativiteit

  2. Stress, angsten en/of burnout (ook bij Cito en examens)

  3. HSP, hoge prikkelverwerking zichtbaar in een (Q)EEG-scan

  4. ADHD 3 types (DSM-V diagnostiek), impulsiviteit en concentratieproblemen

  5. Autisme en spiegelneuronen, ASS

Hoe werken de neuronen in je brein? Waar komen de klachten nu daadwerkelijk vandaan? Een (Q)EEG en stressmeting in de zaal geven inzicht om tot de juiste aanpak te komen. Je krijgt fysieke oefeningen (hartcoherentie) en praktische werkvormen tijdens deze interactieve opleiding. Alle apparatuur die gebruikt wordt, is medisch gekeurd en alle lesstof wetenschappelijk onderbouwd.

Voor ouders, coaches, leerkrachten, (jeugd)hulpverleners, psychologen, orthopedagogen, enz.

EEG-meting van de hersenactiviteit

De hersenen bestaan uit miljarden zenuwcellen die met elkaar communiceren via stroompjes. Deze elektrische signalen meten we met een (Q)EEG-scan. We kijken hoe het brein reageert in verschillende situaties. We kunnen activatie, overactivatie, onderactivatie of remming onderscheiden in het brein. Dit beeld verklaart vaak direct de klachten, maar ook de unieke capaciteiten van de leerling.

Beelddenken, concentratieproblemen en creativiteit

Bijna alle beelddenkers hebben een hoge prikkelverwerking (paars in een breinmeting). Als je veel aandacht hebt voor je omgeving, kun je je slecht concentreren. Dit zorgt daarentegen wel weer voor ruimte voor creativiteit. Daarom hebben we deze unieke breinen in de toekomst nodig in het bedrijfsleven voor de innovatie en/of technische ontwikkelingen.
Als je kunt focussen, heb je alleen oog voor één taak (groene kleur in een breinmeting). De verschillende breinstadia worden uitgelegd en visueel gemaakt tijdens de opleiding.

Stress, angsten en burn-out

Een hoge prikkelverwerking zorgt voor stress. Stress is gezond als het een functie heeft. Bij langdurige stress zien we tijdens een hersenmeting overactivatie in allerlei gebieden in de hersenen. Het lichaam staat dan voortdurend in de overlevingsmodus. Dit kost heel veel energie en is ongezond. Bijkomende klachten zijn vaak buikpijn, slaapproblemen, spierspanning, spanningshoofdpijn en/of angstgevoelens. Uiteindelijk kan dit resulteren in een burn-out of depressie, zichtbaar in het brein. 

Hartcoherentie

Tijdens stress, meten we een hoge ademhaling in combinatie met een snelle hartslag. De leerling of cliënt leert zelf zijn of haar stress-profiel te herkennen en terug te brengen naar rust. Hierbij gebruiken we de hartcoherentie. We voeren een stress-meting uit in de zaal.

Tijdens de training oefen je in groepjes hoe je de hartcoherentie positief kunt beïnvloeden. Het effect is meetbaar en zichtbaar op een scherm. Nu weet je hoe het werkt. Met de leerling of cliënt heb je geen apparatuur nodig om hetzelfde effect te bereiken dankzij een praktische werkvorm.

Hoge prikkelverwerking (HSP)

Hoogsensitieve mensen reageren op alle omgevingsprikkels, zowel visueel, lichamelijk, auditief enz. Dit komt vanuit het reptielenbrein wat ons van oudsher probeert veilig te houden. Dit kan stress, maar ook angsten veroorzaken. We bespreken de overeenkomsten tussen HSP en een hoge prikkelverwerking. Ook een angststoornis is zichtbaar in het brein tijdens een QEEG-meting.

Stress bij Cito en examens

Stress kan ook worden veroorzaakt door Cito- of examenvrees. Stress beïnvloedt de concentratie negatief. Het oefenen van de hartcoherentie heeft direct effect op je gemoedstoestand en eindcijfer.

Drie doelgroepen ADHD in de DSM-V diagnostiek

Wat zie je in het ADHD brein met een (Q)EEG-scan?

  1. ADHD overwegend onoplettend (oude ADD) – onderactivatie
  2. ADHD overwegend impulsief – overactivatie
  3. ADHD com – combinatie van bovenstaande types

Veel beelddenkers hebben ADHD-symptomen of misschien een diagnose. Je kunt drie types ADHD in een breinmeting onderscheiden. Je kunt daardoor zelfs vooraf bepalen bij welke groep medicatie wel of niet zal werken. We nemen een kijkje in deze unieke breinen.

Autisme (ASS) en spiegelneuronen

De één reageert wel op emoties van de ander, de ander registreert deze signalen niet door het ontbreken van spiegelneuronen. Dit zie je in een EEG-scan. Het wel of niet hebben van inlevingsvermogen bepaalt voor een groot gedeelte de sociale interactie met de mensen om je heen.

Juiste aanpak

Met inzicht in het brein, kunnen we de hulpvraag onderbouwen. We weten nu wat de oorzaak en/of behoefte is achter het gedrag. We zien ook dat de klachten bijna altijd ontstaan in het reptielen- en zoogdierenbrein. Als je de klachten niet bij de bron aanpakt, kun je je niet goed ontwikkelen.

Programma Grip op gedrag

We nemen eerst een kijkje in het brein. Voor degene die nieuwsgierig is, sturen we vooraf 5 korte filmpjes om de lesstof verder uit te diepen. Tijdens de opleiding wordt de lesstof uitgelegd in simpel taalgebruik, in combinatie met beeldmateriaal.

1. Hersenen

Anatomie van de zenuwcellen
Stress-systeem (parasympatisch en orthosympatisch)
De 4 breinstadia, klachten, capaciteiten en gedrag

  • Beelddenken, concentratieproblemen en creativiteit
  • Hoge prikkelverwerking (HSP)
  • ADHD 3 types
  • Autisme
  • Stress
  • Burnout
  • Angststoornissen
  • Depressie

Drie breinen

2. Reptielenbrein

Primaire biologische behoeften

  • Slaappatronen, bioritme en winterdepressie
  • Eten, drinken en de vertering hiervan
  • Beweging
  • Ritme en rust
  • Ademen en de hartcoherentie

Bestaanszekerheid en veiligheid

  • Externe prikkels
  • Interne prikkels

3. Zoogdierenbrein:

Sociale binding

Communiceren zonder (nieuwe) emoties op te roepen

  • Herkennen
  • Hartcoherentie
  • Communicatietraining (oefenen met kaartenset)
  • Boosheid voorkomen

4. Mensenbrein:

Erkenning en waardering

Behoeften achter gedrag (kidsprofiel)

5. Werkvormen

Alle oefeningen en werkvormen staan in een handige map. De communicatiekaartjes, werkbladen en de boosheidsladder kun je steeds opnieuw printen met een inlogcode die je bij de opleiding krijgt.

De werkvormen staan in een overzichtelijke map. Leuk voor in je praktijk, klas of thuis op tafel.

“Als jouw brein niet in de omgeving past,
krijg je klachten.”

Als je weet hoe je brein werkt, kun je de juiste keuzes maken. Ook ben je minder streng voor jezelf en zal je minder snel faalangst voelen. Tenslotte faal je niet, jouw brein reageert nu eenmaal anders. Misschien ben je hoogsensitief en creatief, dan zal je een andere carrière of hobby kiezen dan iemand die heel rechtlijnig is en behoefte heeft aan structuur. Waar word je echt blij van? We gaan dit onderzoeken aan de hand van inspirerende werkvormen. Deze tools krijg je ook mee voor het thuisfront, je leerling of cliënt.