Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Tweedaagse opleiding
Grip op gedrag door inzicht in het brein

Impulsiviteit, extreem wiebelen, concentratieproblemen, stress, overprikkeld raken, een angststoornis of burn-out? Waar komen deze klachten en het bijbehorende gedrag nu daadwerkelijk vandaan? Tijdens de opleiding maken we hersenmeting (QEEG) van een vrijwilliger in de zaal. Zijn of haar hersenactiviteit zie je live op en groot scherm. Het type brein verklaart vaak direct de klachten en/of het gedrag, maar ook de unieke capaciteiten van een persoon. Met inzicht in het brein, kunnen we de hulpvraag beter onderbouwen.

Juiste aanpak: gedragsverandering

Bekijk de afbeelding. De vier kids-profielen zijn gebaseerd op de verschillende breintypen die we onderscheiden in een (Q)EEG. Na de tweedaagse opleiding kun jij aan de hand van kennis, beter de behoefte bepalen achter het gedrag. Je krijgt praktische werkvormen en een digitale test om de kidsprofielen te bepalen. Zo uiten deze leerlingen minder (doorgeslagen) gedrag en blijven ze in hun kracht!

De werkvormen zijn direct toepasbaar in je (kindercoach-) praktijk, het klaslokaal of in je thuissituatie. Alle apparatuur is medisch gekeurd en de lesstof wetenschappelijk onderbouwd.

Voor ouders, kindercoaches, leerkrachten, gedragsspecialisten, (jeugd)hulpverleners, psychologen, orthopedagogen, enz.

Verschillende breinen en bijbehorende kids-profielen

Hersenen

De hersenen bestaan uit miljarden zenuwcellen die met elkaar communiceren via stroompjes. Deze elektrische signalen meten we met een (Q)EEG-scan. We kijken hoe het brein reageert in verschillende situaties om het gedrag te verklaren. De lesstof wordt uitgelegd in simpel taalgebruik, in combinatie met beeldmateriaal. Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig.

Lesmateriaal opleiding Grip op gedrag

Lesmateriaal

Alle werkvormen staan in een handige map voor op tafel. Het materiaal bestaat onder andere uit een stappenplan en emotie-ladder om rustig te worden en te blijven, afgestemd op de verschillende breintypen. Zo voorkom je stress, boosheid en dus conflicten. Met de communicatie-kaarten leren we praten, zonder (nieuwe) emoties op te roepen. Dit is belangrijk voor de impulsieve breinen. We nemen ook de omgeving onder de loep. In het lesboek staat bijvoorbeeld een plattegrond van het klaslokaal om mede te bepalen waar de leerling zich het prettigst voelt. Zo houden we de breinen met een hoge prikkelverwerking gezond. Leuke energizers in combinatie met een aandachtstaak zorgen voor activatie van het brein. Dit bevordert de concentratie en de snelheid van informatieverwerking. We brengen alles tijdens de opleiding in praktijk.

Als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten.

We hebben alle typen breinen nodig. Daarom is het belangrijk dat deze verschillende kinderen en jong volwassenen in hun kracht blijven staan. Want als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten en bijbehorend (doorgeslagen) gedrag.

We meten de brein-activiteit met een (Q)EEG-meting. Alle apparatuur is medisch gekeurd.

Breintoestand + emotie = reactie

  • Concentratieproblemen vs creativiteit (beelddenken)
  • Impulsiviteit en hyper-gedrag
  • Stress, burn-out of depressie
  • HSP en/of angststoornis
  • Autisme (ASS), hoge prikkelverwerking en inlevingsvermogen (spiegelneuronen)
  • Drie groepen ADHD in de DSM-V diagnostiek

Veel beelddenkers hebben ADHD-symptomen of misschien een diagnose. Je kunt drie types ADHD in een brein-meting onderscheiden. Je kunt daardoor zelfs vooraf bepalen bij welke groep medicatie wel of niet zal werken.

Biofeedback: hartcoherentie

Tijdens een stress-test in de zaal, meten we de ademhaling in combinatie met de hartvariatie. Dit noemen we de hartcoherentie. De leerling of cliënt leert zelf zijn of haar stress-profiel te herkennen en terug te brengen naar rust. Als de breintoestand rustiger is, zal de reactie minder heftig zijn.

Plek in de klas

Bekijk bovenstaande kidsprofielen. Rood (overactivatie in het brein) wil graag altijd alles weten en is heel bewegelijk (hyper). Geef ze een beweegcirkel (rond vloerkleedje) om af en toe te gaan staan of lopen. Zo kunnen ze hun energie kwijt. Blauw, groen en geel (onderactivatie in het brein) hebben een hoge prikkelverwerking. Uit een gevoel van veiligheid, zitten zij graag met hun rug naar de muur. Daarbij moeten zij wel de klas inkijken voor het overzicht. Prikkels worden zo beter gereguleerd. Geluiden veroorzaken geen angstprikkels als je ziet waar ze vandaan komen. Geel dichtbij de leerkracht om ze af en toe weer bij de les te halen als ze wegdromen.

De juiste plek in de klas is belangrijk om te kunnen leren.