Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Tweedaagse opleiding Grip op gedrag

  1. Beelddenken, concentratieproblemen en creativiteit

  2. Stress, angsten, burnout en/of depressie

  3. HSP, hoge prikkelverwerking

  4. ADHD 3 types (DSM-V diagnostiek), impulsiviteit en boosheid

  5. Autisme en spiegelneuronen, ASS

Waar komen de klachten en het gedrag nu daadwerkelijk vandaan? Hoe werken de neuronen in je brein? Een (Q)EEG en stressmeting in de zaal geven inzicht om tot de juiste aanpak te komen. Je krijgt fysieke oefeningen (hartcoherentie) en een map vol praktische werkvormen tijdens deze interactieve training. De handvatten zijn direct toepasbaar in je (kindercoach)praktijk, het klaslokaal of in je thuissituatie. Alle apparatuur die gebruikt wordt, is medisch gekeurd en alle lesstof wetenschappelijk onderbouwd.

Voor ouders, kindercoaches, leerkrachten, gedragsspecialisten, (jeugd)hulpverleners, psychologen, orthopedagogen, enz.

 

Tijdens de opleiding maken we een (Q)EEG-meting in de zaal.

 

We meten de brein-activiteit met een (Q)EEG-meting. Alle apparatuur is medisch gekeurd. We nemen een kijkje in de verschillende breinen: paars is onderactivatie, rood is overactivatie en geel is remming.

Hersenen

De hersenen bestaan uit miljarden zenuwcellen die met elkaar communiceren via stroompjes. Deze elektrische signalen meten we met een (Q)EEG-scan. We kijken hoe het brein reageert in verschillende situaties. We kunnen activatie, overactivatie, onderactivatie en remming onderscheiden in het brein. Dit beeld verklaart vaak direct de klachten en het gedrag, maar ook de unieke capaciteiten van de leerling. De eerste ochtend van de opleiding nemen we een kijkje in het brein. Op papier maar ook met een live-meting in de zaal. De lesstof wordt uitgelegd in simpel taalgebruik, in combinatie met beeldmateriaal. Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig.

BREINTOESTAND + EMOTIE = REACTIE. Je krijgt werkvormen om bijvoorbeeld boosheid onder controle te krijgen. Na het herkennen van onze reactie, gaan we naar het stappenplan om rustig te worden. Daarna leer je communiceren zonder (nieuwe) emoties op te roepen. Zo voorkom je conflicten.

Juiste aanpak: gedragsverandering

Met inzicht in het brein, kunnen we de hulpvraag onderbouwen. We weten nu wat de oorzaak en dus ook wat de behoefte is achter het gedrag. We zien dat de klachten en/of een gedragsstoornis bijna altijd ontstaan in het reptielen- en zoogdierenbrein. Als je de klachten niet bij de bron aanpakt, kun je je niet goed ontwikkelen.

Klachten en gedrag ontstaan bijna altijd in het reptielen- en zoogdierenbrein.

Werkvormen

Als je weet hoe het brein werkt, kun je de juiste keuzes maken. Leerlingen zijn dan minder streng voor zichzelf en zullen minder snel faalangst ontwikkelen. Tenslotte faal je niet, jouw brein reageert nu eenmaal anders. Wat heb je nodig om gezond te blijven en waar word je echt blij van?

Aan de hand van de verschillende breinen en bijbehorende kids-profielen bepalen we de behoeften achter het gedrag. Alle bijbehorende werkvormen staan in een handige map voor op tafel. Het materiaal bestaat onder andere uit een emotie-ladder en communicatie-kaarten waarmee we leren we praten, zonder (nieuwe) emoties op te roepen. Zo voorkom je stress, boosheid en dus conflicten. We nemen ook de omgeving onder de loep. Je krijgt een plattegrond van het klaslokaal om mede te bepalen waar de leerling zich het prettigst voelt.

 

Het lesmateriaal bestaat uit het lesboek Grip op gedrag, communicatie-kaartenset, bureauonderlegger en een poster van de kidsprofielen. De bijbehorende werkvormen staan in een overzichtelijke map. Leuk voor in je praktijk, klas of thuis op tafel.

Praktische werkvormen om boosheid te voorkomen. Leren antwoorden zonder (nieuwe) emoties op te roepen. Zo voorkom je conflicten.

Je krijgt een set met oefen-kaartjes om opmerkingen te herkennen (links, 4 variaties) en een set kaarten om antwoorden te oefenen (kaarten rechts). Deze kaarten kun je steeds opnieuw printen voor nieuwe leerlingen.

Beelddenken, concentratieproblemen en creativiteit

Bijna alle beelddenkers hebben een hoge prikkelverwerking. Als je veel aandacht hebt voor je omgeving, kun je je slecht concentreren. Dit zorgt daarentegen wel weer voor ruimte voor creativiteit. Daarom hebben we deze unieke breinen in de toekomst nodig in het bedrijfsleven voor de innovatie en/of technische ontwikkelingen. De verschillende breinstadia worden uitgelegd en visueel gemaakt tijdens de opleiding.

Stress, burn-out of depressie

Een hoge prikkelverwerking zorgt voor stress. Stress is gezond als het een functie heeft. Bij langdurige stress zien we tijdens een hersenmeting overactivatie in allerlei gebieden in de hersenen. Het lichaam staat dan voortdurend in de overlevingsmodus. Dit kost heel veel energie en is ongezond. Bijkomende klachten zijn vaak buikpijn, slaapproblemen, spierspanning, spanningshoofdpijn en/of angstgevoelens. Uiteindelijk kan dit resulteren in een burn-out of depressie. 

Hartcoherentie

Tijdens stress, meten we een hoge ademhaling in combinatie met een snelle hartslag. De leerling of cliënt leert zelf zijn of haar stress-profiel te herkennen en terug te brengen naar rust. Hierbij gebruiken we de hartcoherentie. We voeren een stress-meting uit in de zaal.

Zelf de hartcoherentie oefenen en zien op een scherm.

Tijdens de training oefen je in groepjes hoe je de hartcoherentie positief kunt beïnvloeden. Het effect is meetbaar en zichtbaar op een scherm. Nu weet je hoe het werkt. Met de leerling of cliënt heb je geen apparatuur nodig om hetzelfde effect te bereiken dankzij een praktische werkvorm.

Hoge prikkelverwerking (HSP) en/of angststoornis

Hoogsensitieve mensen reageren op alle omgevingsprikkels, zowel visueel, lichamelijk, auditief enz. Dit komt vanuit het reptielenbrein wat ons van oudsher probeert veilig te houden. Dit kan stress, maar ook angsten veroorzaken. We bespreken de overeenkomsten tussen HSP en een hoge prikkelverwerking. Ook een angststoornis is zichtbaar in het brein.

Stress bij Cito en examens

Stress kan ook worden veroorzaakt door Cito- of examenvrees. Stress beïnvloedt de concentratie negatief. Het oefenen van de hartcoherentie heeft direct effect op je gemoedstoestand en eindcijfer.

Drie doelgroepen ADHD in de DSM-V diagnostiek

Wat zie je in het ADHD-brein met een (Q)EEG-scan?

  1. ADHD overwegend onoplettend (oude ADD) – onderactivatie
  2. ADHD overwegend impulsief – overactivatie
  3. ADHD com – combinatie van bovenstaande types

Veel beelddenkers hebben ADHD-symptomen of misschien een diagnose. Je kunt drie types ADHD in een breinmeting onderscheiden. Je kunt daardoor zelfs vooraf bepalen bij welke groep medicatie wel of niet zal werken. We nemen een kijkje in deze unieke breinen.

Autisme (ASS) en spiegelneuronen

De één reageert wel op emoties van de ander, de ander registreert deze signalen niet door het ontbreken van spiegelneuronen. Dit zie je in een EEG-scan. Het wel of niet hebben van inlevingsvermogen bepaalt voor een groot gedeelte de sociale interactie met de mensen om je heen.

Gedragsstoornis? We hebben alle typen breinen nodig!

We hebben alle typen breinen nodig in deze wereld. Zeker in het bedrijfsleven. Daarom is het belangrijk dat deze verschillende kinderen en jong volwassenen in hun kracht blijven staan. Zo voorkomen we een gedragsstoornis. “Want als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten.”

 

We hebben alle typen breinen nodig in deze wereld. We leren hoe deze kids in hun kracht blijven staan.

Als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten.

Plek in de klas

Alle leerlingen met overactivatie of onderactivatie in het brein willen graag overzicht in de klas. Rood (overactivatie) wil graag altijd alles weten en is heel bewegelijk (hyper). Geef ze een beweegcirkel om af en toe te gaan staan of lopen. Zo kunnen ze hun energie kwijt. Blauw, groen en geel (onderactivatie) hebben een hoge prikkelverwerking. Uit een gevoel van veiligheid, zitten zij graag met hun rug naar de muur. Daarbij moeten zij wel de klas inkijken voor het overzicht. Prikkels worden zo beter gereguleerd. Geluiden veroorzaken geen angstprikkels als je ziet waar ze vandaan komen. Geel dichtbij de leerkracht om ze af en toe weer bij de les te halen als ze wegdromen.

De juiste plek in de klas is belangrijk om te kunnen leren.

Behoefte achter gedrag

Na de tweedaagse opleiding kun jij aan de hand van (medische) kennis, beter de behoefte bepalen achter het gedrag. Met inzicht in het brein, kun je de hulpvraag onderbouwen. De klachten ontstaan bijna altijd in het reptielen- en zoogdierenbrein. Als je de klachten niet bij de bron aanpakt, kun je je niet goed ontwikkelen.

Aanmelden voor de opleiding Grip op gedrag.