Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Opleiding Grip op gedrag

Voor kindercoaches, leerkrachten, gedragsspecialisten, (jeugd)hulpverleners, psychologen, orthopedagogen, loopbaancoaches, ouders, enz.

De opleidingen gaan door met aangepaste maatregelen. Testen voor toegang is niet nodig. Ben je ziek? Je kunt je aanmelding kosteloos verplaatsen naar een later tijdstip. Zo blijven we gezond.

Het brein, lichaam en de omgeving functioneren als één systeem en beïnvloeden elkaar doorlopend. Als één van de systemen niet goed synchroniseert met één van de anderen, kunnen gedrags- en/of leerproblemen ontstaan. Tijdens de opleiding leer je een gedragsanalyse maken. We maken hierbij gebruik van de Brainmarker Balance Scale, een handige tool, om de huidige situatie in kaart te brengen. Maar nog belangrijker, dit model toont ook direct aan, waar winst te behalen valt. Kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. We bieden de cliënt zelfinzicht en denken in oplossingen.

Met een goede gedragsanalyse kunnen we de hulpvraag onderbouwen om tot de juiste oplossing te komen. We behandelen naast de theorie veel casuïstiek. We besteden extra aandacht aan de drie types ADHD, ASS, stress en de beelddenker. Je kunt zelf ook een casus inbrengen. Na deze twee dagen kun je kinderen, jongeren en volwassenen coachen. De werkvormen zijn direct toepasbaar in je praktijk, het klaslokaal of in je thuissituatie.

De lesstof is wetenschappelijk onderbouwd en wordt uitgelegd in beelden en begrijpelijk taalgebruik. De opleiding wordt gegeven door Agnes Oosterveen. Het opleidingscentrum is CRKBO-geaccrediteerd.

Lesmateriaal: lesboek Grip op gedrag, Brainmarker Balance Scale (BBS) en de omgevingscurve.

De vier niveaus van gedrag:

  1. Gedrag is het reageren van een lichaam op de omgeving.
  2. De brein-toestand bepaalt de heftigheid van een reactie.
  3. Waarden en emoties beïnvloeden het gedrag.
  4. Mensen kunnen scenario’s bedenken die het gedrag beïnvloeden.

Niveau 3 en 4 van het gedragsmodel zijn het uitgangspunt bij cognitieve therapie. Tijdens de opleiding Grip op gedrag bekijken we het gedrag op alle vier de niveaus. Je krijgt een praktisch werkdocument om samen in te vullen met je cliënt. We zien dat veel gedragsproblemen al op niveau 1 en 2 kunnen worden opgelost. Het breintype bepaalt namelijk een groot gedeelte van het gedrag. We gaan zien dat een groep mensen geen ‘standaard’ brein heeft en daardoor anders leert, reageert en functioneert in een omgeving. Dit kan genetisch bepaald zijn of veroorzaakt door stress. We werken tijdens de trainingsdagen met de brein-encyclopedie en maken een EEG-meting in de zaal.

Breintoestand bepaalt gedrag. Veel gedrag is genetisch bepaald.

Als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten.

We behandelen de volgende (gedrags)problemen en/of klachten tijdens de opleiding:

  • Voorkeur leerstijl
  • Concentratieproblemen
  • Impulsiviteit en/of hypergedrag
  • Stress, angststoornis, burn-out en/of depressie
  • HSP (hoogsensitief, gebrek aan inhibitie)
  • Autisme (ASS), hoge prikkelverwerking en spiegelneuronen (mu-golven)
  • Drie groepen ADHD in de DSM-V diagnostiek
  • Eigen casuïstiek

Data opleiding

Donderdag 4 en vrijdag 5 juni 2020, Rijssen (VOL)
Maandag 22 en dinsdag 23 juni 2020, Monster (VOL)
Maandag 28 en dinsdag 29 september 2020, Rijssen (VOL)
Maandag 5 en dinsdag 6 oktober 2020, Monster (VOL)
Maandag 23 en dinsdag 24 november 2020, Rijssen (VOL)
Maandag 22 maart en dinsdag 23 maart 20121, Rijssen (VOL)
Maandag 8 en dinsdag 9 november 20121, Rijssen

Kosten 485 euro voor twee dagen, inclusief lesmateriaal, koffie/ thee en buffet lunch.

Theorie

Vier niveaus van gedrag.
Piramide van cognitieve functies: alertheid en aandacht.
Gebrek aan remming.
Houding van het lichaam.
Bioritme (Mood-Scale)
Stress: (ortho)sympathische en parasympathische zenuwstelsel.
Hartcoherentie en ademhaling.
Omgevingscurve.
Brainmarker Balence Scale.
Werkdocument inclusief werkvormen.

Met de Brainmarker Balence Scale (BBS) en de omgevingscurve, analyseren we (eigen) casuïstiek. De BBS is een tool om gedragsproblemen inzichtelijk te maken en aan te pakken. Vervolgens gebruiken we deze informatie om het werkdocument in te vullen. Zo komen we tot praktische oplossingen.

Werkdocument gedrag, inclusief werkvormen:

Gedrag niveau 1 en 2:

Brainmarker Balance Scale:
breintype, activatie lichaam en gewenste omgeving

  • Wie ben ik?
  • Wat vraagt de omgeving?
  • Hoe reageer ik op de omgeving?

Gedrag niveau 3 en 4:

Cognitieve gedragstherapie

  • Geheugen-schema
  • Zelf-schema (waarden)
  • Emotie-schema
  • Assertiviteitskaartjes
  • Priming
  • Volgorde effect
  • Context
  • Bedachte scenario’s
  • Schema’s (her)schrijven