Ik leer anders
Opleidingscentrum
Bel mij terug

Bel mij terug

* Verplichte velden

Opleiding Grip op gedrag

Voor ouders, kindercoaches, leerkrachten, gedragsspecialisten, (jeugd)hulpverleners, psychologen, orthopedagogen, loopbaancoaches, enz.

Corona-nieuws: De opleidingen gaan door. Wij houden een maximum aantal deelnemers aan zodat we de afstand van 1,5 meter kunnen garanderen in de zaal. Bij ziekte mag je kosteloos verplaatsen.

Wat is gedrag en wat veroorzaakt (gedrags)problemen?

Veel beelddenkers hebben naast leerproblemen ook concentratieproblemen, een langzamere verwerkingssnelheid, impulsief gedrag en/of moeite met gelijktijdige taken. Daarnaast kan een hoge prikkelverwerking (HSP) stress veroorzaken met bijbehorende lichamelijke klachten zoals buikpijn. Bijna al deze problemen ontstaan op niveau 1 en 2 van het gedragsmodel.

  1. Gedrag is het reageren van een lichaam op de omgeving.
  2. Brein-toestanden bepalen de heftigheid van een reactie.
  3. We leren vanuit geheugen. Een emotie wordt bewust bedacht maar onbewust opgeroepen in nieuwe soortgelijke situatie.
  4. Mensen kunnen scenario’s bedenken voor het verleden, heden en de toekomst die het gedrag beïnvloeden.

Niveau 3 en 4 van het gedragsmodel zijn het uitgangspunt bij cognitieve therapie. Tijdens de opleiding Grip op gedrag bekijken we het gedrag op alle vier de niveaus. We zien dat veel gedragsproblemen al op niveau 1 en 2 kunnen worden opgelost. Door de hulpvraag inzichtelijk te maken, kunnen we de juiste hulp bieden.

Gedrag: brein, lichaam en omgeving functioneren als één systeem.

Het brein, lichaam en de omgeving functioneren als één systeem en beïnvloeden elkaar doorlopend. Dit is de meest basale vorm van gedrag en dit zien we ook terug in de dierenwereld. In ons gedragsmodel zijn dit de eerste twee niveaus. Je leert een analyse maken van het brein, het lichaam en de omgeving. Als één van de systemen niet goed synchroniseert met één van de anderen, kunnen (gedrags-) problemen ontstaan.

Brein en lichaam zijn gekoppelde systemen

Brein en lichaam zijn gekoppelde systemen

Als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten.

De breintoestand beïnvloedt het gedrag. Zie bovenstaand figuur. Deze kennis is onmisbaar voor een goede gedragsanalyse. We gaan zien dat een groep mensen een ander breintype heeft in rust. Als je snel overprikkeld raakt in een drukke omgeving en je hebt geen remming in je brein, reageer je impulsief. Dit gedrag kan genetisch bepaald zijn. We maken het breintype inzichtelijk met een EEG-meting.

Met een breinmeting kun je bijvoorbeeld ook zien of iemand last heeft van stress of een burn-out. Dit zijn twee verschillende beelden in het EEG. In de volksmond worden deze termen door elkaar gebruikt, maar het behandelplan verschilt enorm. Met stress moet je veel en lang bewegen, met een fysiologische burn-out mag dit absoluut niet. Het lichaam moet dan eerst herstellen. Met een goede analyse kunnen we de hulpvraag onderbouwen om tot de juiste oplossing te komen.

Tijdens de tweedaagse opleiding wordt het lesmateriaal uitgelegd in beelden en begrijpelijk taalgebruik. Je hebt geen specifieke voorkennis nodig. We werken met een stappenplan, brein-encyclopedie en maken zelf een breinmeting in de zaal. Naast de theorie behandelen we veel casuïstiek. Je kunt zelf ook een casus inbrengen. Na deze twee dagen kun je kinderen, jongeren en volwassenen coachen. De werkvormen zijn direct toepasbaar in je praktijk, het klaslokaal of in je thuissituatie.

De opleiding wordt gegeven door Agnes Oosterveen, opleidingscentrum Ik leer anders en Björn Crüts, neurowetenschapper. Alle apparatuur is medisch gekeurd en de lesstof wetenschappelijk onderbouwd.

Breintoestand bepaalt gedrag.

Eigenschap of toestand?

We maken een gedragsanalyse met behulp van de Brainmarker Balance Scale. Zo brengen we het brein, lichaam en de omgeving in kaart. Wat zijn jouw eigenschappen en hoe reageer jij normaal gesproken op een vertrouwde omgeving? Hoe is de huidige omgeving? Ervaar je klachten als stress, angststoornis, burn-out of depressie? Dit noemen we een toestand. Een toestand is tijdelijk. Deze klachten gaan we eerst aanpakken. Daarna kijken we waar het in eerste instantie mis ging. Zo kun je klachten gericht aanpakken voor nu en in de toekomst. Pas als we niveau 1 en 2 in kaart hebben gebracht, kijken we naar emotie’s en bedachte scenario’s die het gedrag beïnvloeden op niveau 3 en 4. Dit valt onder cognitieve therapie.

November 2020: gratis breinmeting en rapportage voor iedere deelnemer tijdens de opleiding.

Maak zelf een breinmeting in de zaal. Alle apparatuur is medisch gekeurd en de lesstof wetenschappelijk onderbouwd.

Uitkomst breinmeting onderbouwt de hulpvraag.

Als jouw brein niet in de omgeving past, krijg je klachten.

  • Concentratieproblemen (beelddenken)
  • Impulsiviteit en/of hyper-gedrag
  • Stress, angststoornis, burn-out of depressie
  • HSP (hoogsensitief)
  • Autisme (ASS), hoge prikkelverwerking en inlevingsvermogen (spiegelneuronen)
  • Drie groepen ADHD in de DSM-V diagnostiek
  • Eigen casus

Data na juni i.v.m. maatregelen corona

Donderdag 4 en vrijdag 5 juni 2020, Rijssen (VOL)
Maandag 22 en dinsdag 23 juni 2020, Monster (VOL)
Maandag 28 en dinsdag 29 september 2020, Rijssen (VOL)
Maandag 5 en dinsdag 6 oktober 2020, Monster (VOL)
Maandag 23 en dinsdag 24 november 2020, Rijssen
Maandag 8 en dinsdag 9 februari 2021, Zoetermeer
Maandag 22 maart en dinsdag 23 maart 20121, Rijssen
Kosten 485 euro voor twee dagen, inclusief lesmateriaal, koffie/ thee en buffet lunch.

Programma

Wat is gedrag en wat veroorzaakt (gedrags)problemen?

  1. Gedrag is het reageren van een lichaam op de omgeving.
  2. Brein-toestanden bepalen de heftigheid van een reactie.
  3. We leren vanuit geheugen. Een emotie wordt bewust bedacht maar onbewust opgeroepen in nieuwe soortgelijke situatie.
  4. Mensen kunnen scenario’s bedenken voor het verleden, heden en de toekomst die het gedrag beïnvloeden.

Hoe werken het brein, lichaam en de omgeving samen als één systeem?

Het brein

Anatomie en functie.
Verschillende breintoestanden: onderactivatie, remming, activatie en overactivatie.
Werking verschillende medicatie.
Uitleg neurofeedback.
We maken zelf een breinmeting.

Het lichaam

Kenmerken van het lichaam: houding, stress, hartcoherentie en ademhaling.
Behoefte fysieke beweging per breintype.

De omgeving

We bekijken of het brein in de huidige omgeving past. Hierbij maken we gebruik van de omgevingscurve. De breintoestand bepaalt de behoefte: voorspelbare omgeving (geheugen) tegenover wanorde (improviseren).

De praktijk

Eigenschap of toestand
(Eigen) casuïstiek analyseren met de Brainmarker Balance Scale (BBS). De BBS is een tool om gedragsproblemen inzichtelijk te maken en aan te pakken.
Stappenplan: werkdocument gedrag invullen (niveau 1 t/m 4).
Denken in oplossingen.
Tips en tricks voor op het werk en in de klas, inclusief plattegrond klaslokaal.

Breintype bepaalt of je behoefte hebt aan structuur of wanorde.

Praktisch

De opleiding Grip op gedrag is gericht op de praktijk. Zo bekijken we per casus het gedrag, brein, lichaam en de omgeving. We maken gebruik van praktisch lesmateriaal om gedrag te analyseren en uit te leggen aan je cliënt, leerling, zoon of dochter. Zie onderstaande foto: links de Brainmarker Balance Scale (BBS) en rechts de omgevingscurve gekoppeld aan het breintype. Kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Daarbij is zelfinzicht belangrijk. Oftewel denken in oplossingen.

Lesmateriaal: lesboek Grip op gedrag, Brainmarker Balance Scale (BBS) en de omgevingscurve.